Man uit Groot-Bijgaarden heeft eerste Tesla Cybertruck in België: mag hij daarmee de openbare weg op?

by Giel Bosmans |Published October 17, 2024

Link to VRT NWS

Man uit Groot-Bijgaarden heeft eerste Tesla Cybertruck in België: mag hij daarmee de openbare weg op?

Een man uit Groot-Bijgaarden is de allereerste eigenaar van een Tesla Cybertruck in België. Dat schrijft het Nieuwsblad en zegt ook Jonathan Wong van Nikola Brussels, een onafhankelijke Tesla-verdeler in Londerzeel. De wagen was daar te bewonderen en reed ook al in Knokke. Of het voertuig ook de openbare weg op mag, staat niet vast. De man uit Groot-Bijgaarden wacht niet op duidelijkheid daarover, hij heeft besloten het voertuig te verkopen.

De Cybertruck is een grote elektrische pick-uptruck van autobouwer Tesla. Met zijn zilveren, hoekige design lijkt de wagen rechtstreeks uit een sciencefictionfilm te komen.

Volgens Tesla-topman Elon Musk kan de Cybertruck, die gemaakt is van roestvrij staal en kogelvrij glas, dan ook tegen een stootje. Toch leverde de demonstratie van het voertuig een gênant moment op: er werd een metalen kogel naar de ruiten van de Cybertruck gegooid, maar de zijruiten versplinterde toch.

Wong is erg blij dat de Cybertruck bij Nikola Brussels in Londerzeel te bewonderen was. “We zijn heel dankbaar, zeker omdat wij natuurlijk grote Tesla-fans zijn”, zegt hij. “Tesla ging eerder al eens met enkele demovoertuigen op tour in Europa, maar dit is echt wel bijzonder.”

“De eigenaar heeft de wagen zelf aangekocht en geïmporteerd vanuit Amerika. Hij is een liefhebber van speciale voertuigen en dat is dit natuurlijk wel”, zegt hij. De eigenaar, een man uit Groot-Bijgaarden, wil zelf liever anoniem blijven. “Dit is de eerste Belgische eigenaar, zover wij weten, en wij werken van ‘s morgens tot ‘s avonds uitsluitend rond Tesla.”

“In de rest van Europa heb je wel al enkele Cybertrucks, maar hier blijft het spraakmakend”, vertelt Wong. “Ik denk dat je de wagen voor ongeveer 100.000 dollar (ruim 91.000 euro) kan kopen in Amerika, maar alles samen, als je ook bedenkt dat je het voertuig hierheen moet brengen, kost het je toch een pak meer.”

2 weken geleden viel de futuristische truck van bijna 6 meter lang ook al op tijdens een ritje in Knokke. Al stelt zich de vraag: mag je met zo’n geïmporteerde wagen gewoon rijden op de Europese wegen?

Cybertruck op de Belgische weg

Volgens Wong is het een kwestie van homologatie of goedkeuring (zie onder). “Je hebt zodanig veel Dodge Rams (een grote Amerikaanse pick-up) en andere niet-Europese voertuigen die worden geïmporteerd, er zijn zelfs specialisten die uitsluitend Amerikaanse voertuigen importeren voor de wegen in Europa. Dat zijn wagens die heel anders zijn, maar de eigenaar moet dan gewoon een klassiek homologatieproces doorlopen om die wagen ingeschreven te krijgen.”

“Sinds het ontstaan van de wagen, worden al wagens geïmporteerd en moet men gewoon een homologatieproces uitvoeren”, gaat hij verder. “Daar is dus niks bijzonders aan, behalve dan het feit dat het hier om een Cybertruck gaat. Dat proces duurt wel lang: als je vandaag een wagen wil homologeren, duurt het zeker 3 maanden voor je een tijdslot krijgt.”

Wat is homologatie?

Elk voertuig dat nieuw is, dat wordt verbouwd of ingevoerd uit het buitenland en dat bestemd is voor gebruik op de openbare weg, moet gehomologeerd of goedgekeurd worden. Een homologatie is de vaststelling dat een voertuig voldoet aan alle Europese technische en administratieve eisen. 

Er zijn 2 trajecten om een voertuig te laten homologeren. Het kan ofwel via een Europese type-goedkeuring (die meteen voor alle lidstaten geldt), ofwel via een nationale goedkeuring in een lidstaat. Een nationale goedkeuring is goedkoper en heeft als doel om binnen elke lidstaat in te kunnen spelen op lokale accenten, een kleinere markt en specifieke noden.

In België gebeuren die nationale goedkeuringen bijna volledig volgens de instructies van een Europese type-goedkeuring. Dat maakt dus ook dat ons land strengere criteria hanteert dan andere lidstaten.

Wanneer een voertuig in een andere Europese lidstaat gehomologeerd wordt (en dus individueel werd goedgekeurd en ingeschreven) en daarna naar België of Vlaanderen wordt ingevoerd, dan dienen fabrikanten of eigenaars een validatiecertificaat aan te vragen om de wagen ook hier in te schrijven. In bepaalde gevallen kunnen voertuigen geweigerd worden, maar enkel met een goede motivatie. 

 Bron: Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid 

“Wij hebben nog geen aanvragen voor individuele goedkeuring of validatie binnengekregen voor Cybertrucks”, meldt Nick Arys van het departement Mobiliteit en Openbare Werken. “Een individuele homologatie lijkt ons op het eerste zicht ook uitgesloten. Zelfs bij een validatie, gaan wij het volledig buitenlands homologatiedossier opvragen om na te gaan of voldaan is aan de Europese regelgeving.”

“Elk ingeschreven voertuig dat zich in ons land op de openbare weg begeeft, moet een geldig keuringsbewijs aan boord hebben. Zo niet, dan ben je in overtreding”, klinkt het.

Arys geeft ook mee dat het departement over de Belgische Cybertruck vragen kreeg van de lokale politie van Knokke. “We zijn die vragen aan het behandelen met de erkende keuringscentra en de Groepering van de Vlaamse erkende Ondernemingen voor Autokeuring en Rijbewijs (GOCA Vlaanderen), maar op dit moment kunnen we daarover niet meer info meegeven.” Arys merkt wel op dat het voertuig in de video rondrijdt met een handelaarsplaat, bedoeld om een wagen van de ene vestiging naar de andere te rijden.

BEKIJK – Begin december 2023 leverde Elon Musk de allereerste Cybertruck aan klanten in de VS:

https://imasdk.googleapis.com/js/core/bridge3.676.0_nl.html?gdpr=1#goog_385200617cybertruck België keuring legaal

Achterpoortje

Mobiliteitsexpert Dirk Lauwers, verbonden aan de Universiteit Antwerpen, denkt niet dat de Cybertruck zomaar op de Belgische wegen zal kunnen rondrijden: niet via een Europese goedkeuring, maar ook niet via een validatiecertificaat.

“Die individuele keuring in het buitenland is eigenlijk een achterpoortje in de Europese wetgeving, waar ook de Dodge Ram gebruik van maakt, want er zijn bepaalde landen die minder streng zijn. Dat verklaart dat al enkele Cybertrucks rondrijden in Europa.”

“Zeker in Vlaanderen, waar veel fietsers en voetgangers op de weg zijn, is het allesbehalve vanzelfsprekend dat men dat keuringsbewijs uit het buitenland zou valideren. In de Verenigde Staten is de Cybertruck wel gehomologeerd, maar daar zijn de testen veel minder streng naar voetgangers en fietsers toe. Het gevolg is ook dat het aantal voetgangersdoden in de Verenigde Staten de laatste jaren enorm gestegen is.”

Dat je daar van droomt als je van actiefilms houdt kan ik begrijpen, maar dat is echt niet geschikt om bijvoorbeeld in onze schoolomgevingen rond te rijden

“Hier wordt met poppen getest wat het gevolg is als je door een wagen aangereden wordt. En deze Cybertruck heeft heel scherpe hoeken. Als je het vanuit verkeersveiligheidsoogpunt bekijkt, is dat dus eigenlijk een moordmachine”, vindt Lauwers.

“Dat is echt als een mes als je daardoor aangereden wordt”, zegt hij. “Dat je daar van droomt als je van actiefilms houdt, kan ik begrijpen, maar dat is echt niet geschikt om bijvoorbeeld in onze schoolomgevingen rond te rijden.”

“Het European Transport Safety Council (ETSC), het meest gezaghebbende instituut op vlak van verkeersveiligheid in Europa, dringt er bij de Europese Commissie al een tijdje op aan om dat achterpoortje, dat nu vaak via Tsjechië werkt, te dichten. Zij willen die individuele homologatie veel strenger maken of gewoon afschaffen. De laatste tijd zelfs nog wat harder, nu men die trucks ziet verschijnen.”

“Vanuit bekommernis rond verkeersveiligheid, kan ik alleen maar hopen dat de Vlaamse administratie het been stijf houdt”, vertelt Lauwers. “Maar er is zeker een sterke lobby die het tegendeel wil.”

EU-versie van de Cybertruck?

Zowel Wong als Lauwers vertelt ook over een aangepaste versie van de cybertruck. “Er is sprake van dat Musk zijn model toch wat zou laten aanpassen, zodat het toch kans maakt om de testen in Europa te doorstaan”, zegt Lauwers.

“Wij hopen heel hard op zo’n EU-klaar model”, vertelt Wong. “Elke wagen die je in Europa kan kopen is al gehomologeerd door de fabrikant. Dan zou je dat complexe proces, waarbij elke wagen individueel gekeurd moet worden, niet meer moeten doorlopen.

“Bij vorige Tesla-wagens duurde het toch altijd minstens 1 jaar voor er een EU-versie kwam”, vertelt hij. “Maar bij Tesla weet je eigenlijk heel weinig tot ze het echt aankondigen.”

De man uit Groot-Bijgaarden heeft intussen beslist om de cybertruck te verkopen.

Contact us
Signal
© Nikola Brussels 2024 – Webdesign Webit
General terms and conditions of sale | Privacybeleid